18 april 2012

Nu skal det være!

At jeg skal til at lære tyrkisk, altså mere end det jeg kan nu. Kan forstå en del og det meste hverdagssprog, men har virkelig svært ved at tale sproget. Så jeg har fået Mehmet til at undersøge om der er nogle kurser her i Alanya. Jeg har dog prøvet før hvor jeg fandt et sted, men timerne var om dagen hvor jeg jo er på arbejde.  Mehmet siger at han bare kan lære mig det, men jeg føler det vil være bedre hvis det er et rigtigt kursus/skole, så vil jeg heller ikke synes det er så pinligt :)
Det kunne være rigtig fedt hvis vi finder noget, Mehmet er også lidt bekymret over hvis vi engang skal til hans hjemby og besøge hans familie, at vi så ikke kan snakke sammen, de kan jo ikke engelsk.
Jeg har lært det jeg kan, ved at bruge disse hjemmesider, de er rigtig gode til at lære det mest basale men efter det tror jeg man er nødt til at have rigtig undervisning.

4 kommentarer:

  1. Nå, men så fik jeg da svar på mit spørgsmål i min kommentar under "Historien om os :)" ang. om du kunne tyrkisk.
    Hvis det ikke er muligt for dig at finde en aftenskole, så jeg kan anbefale dig at købe materialer fra Tömer (www.tomer.ankara.edu.tr)
    Jeg læser selv tyrkisk på aftenskole i DK, og vi bruger materialerne derfra. Jeg synes faktisk, de er så gode, at jeg tror, jeg ville kunne lære sproget uden underviser, men bare ved hjælp af materialerne og min kæreste til at hjælpe. -Så det var måske en mulighed.
    Hvis du vil vide mere, kan jeg godt skrive, hvad bøgerne, jeg har, hedder. De koster ca. 225 DKK købt i Ankara her i sidste uge (ikke af mig, så derfor kender jeg ikke TL prisen).
    Mht. med familien og sproget, så kender jeg det alt for godt. Jeg har nu mødt min kærestes forældre 2 gange og det er altså lidt akavet bare at sidde der og se sød ud, uden at kunne deltage i samtalen. Netop derfor jeg også startede på aftenskole :)

    SvarSlet
  2. Hej :)
    Hej :)

    Ja jeg kan en smule tyrkisk, men er bedst til at forstå end at tale det :)
    Det var en god ide med de bøger, hvad er det for nogle du har? Altså er det sådan nogle med opgaver i og tekster osv? Jeg har ikke engang mødt mine svigerforældre endnu da de bor så langt væk, men har talt med min kærestes mor i tlf en gang. Meget underligt :)

    Hvor bor din kæreste så?

    SvarSlet
  3. Bøgerne er et sæt af 2 bøger og en cd. Vi har i undervisningen ind til nu, brugt kopier fra bøgerne, men da en kæreste til en af deltagerne var i Ankara i sidste uge, købte han de originale materialer med til os. Derfor har jeg nu også cd'en, men jeg ved ikke, hvad den indeholder endnu.
    Men bøgerne er en "læsebog" med forklaring af alle reglerne samt øvelser. Den hedder Yeni Hitit - Yabancılar İçin Türkçe, Ders Kitabı 1
    Og så er der en mindre bog kun med øvelser, der hedder Yeni Hitit - Yabancılar İçin Türkçe, Çalışma Kitabı 1.
    I Danmark har jeg taget de fag, der hedder Tyrkisk Begynder, og er nu i gang med Tyrkisk 1, og vi er stadig kun i kapitel 1 ud af 12 i bogen, så jeg vil mene, at man kan temmelig meget tyrkisk, når man er helt færdigt.
    Hvis din kæreste kan hjælpe med at forklare, hvad opgaverne går ud på og også kan rette dine opgaver, kan du sagtens klare det hjemme, uden en "rigtig" underviser.

    Jeg har valgt at tage tyrkisk på aftenskole, da jeg endnu ikke bor sammen med min kæreste, så han kan ikke hjælpe i det daglige. Det er svært i starten med alle reglerne, men rigtig spændende, når man begynder at forstå det.

    Min kæreste er fra Adana, hvor han også bor hos hans forældre pt, da det ikke er lykkedes ham at finde job efter end uddannelse. Nu skal han desværre i militæret, men når han er færdig med det, passer det med, jeg er færdig med min uddannelse i Danmark, og så er planen at flytte til Istanbul i nogle år.

    Vi har endnu ikke været i Alanya, selv om vi har rejst en del rundt i landet. På mandag skal vi til Kemer i en uge :) Hvis vi en dag kommer forbi Alanya, kan det være, jeg lige giver lyd. Kunne være lidt sjovt at hilse på jer.

    SvarSlet
  4. Det lyder som om det er noget rigtig godt materiale så :) Det må jeg hellere se om jeg kan få fat i. Hvor er du heldig at du kan gå på aftenskole gid det var mig, de kurser jeg har fundet er nemlig kun om dagen hvor jeg arbejder :( Hvor spændende at i skal til Istanbul jeg vil så gerne prøve at komme dertil engang.
    Ja sig da endelig til hvis det er :)

    SvarSlet